Deborah in Afrika

Bevallingen, rupsen, spinnen en slapeloze nachten

Mijn laatste verhaaltje is al weer eventjes geleden. Natuurlijk maak je elke dag veel mee. Omdat mijn laatste verhaaltje een beetje erg lang was, heb ik besloten om toch maar wat kernpunten te noemen.

Ten eerste valt me op dat er de laatste dagen vreemde beesten verschijnen rondom het huis. Harige rupsen (verschimmelde hondenpoep rupsen), grote spinnen, schreeuwende kipachtigen en wilde honden. Deze laatsten schijn je erg weinig te zien, zelfs in safariparken. Ik had het geluk dat er tijdens een nachtoproep 2 wilde honden in de buurt van het ziekenhuis liepen die door JJ gespot werden. Supercool!

Verder gaat het werk in het ziekenhuis zn gangetje. Na een eerste week van wennen in het ziekenhuis, met enkele sectio’s en een eierstokverwijdering (met een tumor van 18 cm doorsnede erin), volgde de dienstweek van JJ. Hoewel het erg vermoeiend is, heb ik hem toch gevraagd of hij me bij elke oproep wakker maakt, zodat ik niets mis.

Na vele observaties van bevallingen assisteerde ik op donderdag voor het eerst bij een bevalling met dr Borgia. De zaterdag erna vond JJ het tijd dat ik het eens zelf ging doen. Het was superspannend, maar ik heb het wel gedaan! Het was een jongetje met een APGAR-score van 10 in de eerste minuut.

Zondag op maandagnacht was het erg druk in het ziekenhuis. Er was nog een bevalling en 2 keizersnedes. Bij de eerste keizersnede moest ik de baby reanimeren (hij heeft het gehaald hoor!) en de 2e ‘ving ik op’ omdat er niemand anders beschikbaar was om te doen.

Maandag overdag vond er een uterusextirpatie plaats (baarmoeder verwijdering) bij een post-menopauzale vrouw met veel bloedverlies. Er bleek een groot myoom in te zitten. Tijdens de operatie assisteerde ik (wel als 3e persoon natuurlijk) en op het moment dat de huid gehecht moest worden riep dokter Ng’itu me om aan zijn kant te komen staan om te komen hechten. IELKS! Ik had nog nooit een hechtdraad en forceps vastgehouden, dus dat was superspannend. Gelukkig hielp JJ me wel goed! Na afloop raadde hij me aan om de hechtingen nog even te oefenen op de opengesneden baarmoeder. Dat heb ik toen maar gedaan....

Aanstaande vrijdag ga ik als het goed is een weekendje naar Mtwara (dit is een stadje aan de zee) daar hopen we allemaal bij te gaan komen van de dienstweek die momenteel nog in volle gang is! Ik ben benieuwd hoe alles loopt, maar tot nu toe is het supergaaf!!!!

Liefs

Reacties

Reacties

jeanine

Wat super om te horen!
Echt doktertje spelen nu he.
Veel succes. We leven met je mee.
Kus ons

Mat

Ha Deb, ik juich de effectievere verhaallengtes toe, nu kan ik ongemerkt tussen het werk door je verhaaltjes lezen (afstudeerontwijkend gedrag). Maaruh je mag best wel wat vaker een berichtje typen ennuh ik wil foto's zien van al die rare beesten! Oja foto's van alles wat binnen dat ziekenhuis gebeurt mag je achterwege laten!

Dennis

Wow, je wordt wel in het diepe gegooid. Gelukkig klagen ze daar veel minder snel dan in Nederland. ;-)

Margreet

Super!! Kan ik ook niet komen helpen daar ;)

Hendrik

Deze verhalen zijn idd goed te lezen :D. Cool dat je zo betrokken wordt, lijkt me super leerzaam en een geweldige ervaring.

Veel succes en geniet zoveel mogelijk van alles dat je mee maakt :)

Esther

Hej Deborah,

Zo te zien vermaak je je daar goed, en ben je met hele andere dingen bezig dan Nimblegen arrays! En volgens mij doe je veel ervaring op, 31 augustus was je terug toch? ;-)

Groetjes Esther

Deborah

Ha Esther, leuk dat je reageert! Ik ben 28 juli al terug en begin in principe 1 aug met mn coschappen:) De tijd vliegt dus echt voorbij!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!