Deborah in Afrika

Update!

Hi Lieve mensen,

Vanuit Arusha een update. Momenteel zit ik met zware spierpijn en blaren op voeten en handen en gezicht avhter een pctje....

Most important message at this moment: ik heb de hoogste berg van Afrika beklommen en de top (5895 m) gehaald!!!!!!! Hoewel het een rib uit mn lijf was, was het ABSOLUUT de moeite waard, Wat een ongelooflijk mooie berg is dat!

Ik begon de klim met een wandeling door regenwoud, waarna een nacht in een ongelooflijke koude nacht in een houten hut volgde. Ik deelde de hut met een Deens gezinnetje. Wat wel jammer was, was dat er geen andere groepsleden gevonden waren door het bedrijf waarmee ik de berg opging, dus moest ik het doen met mijn gids Julius, mijn kok Eric en mijn drager Dominic. Op dag twee kwam hier gelukkig verandering in omdat ik een Britse jongen genaamd Mark tegen het lijf liep die het klimmen in zijn eentje ook ongelooflijk saai vond. Vanaf die dag waren we dus eigenlijk altijd samen.

Dag twee was iets warmer, de omgeving veranderde in een soort heide-toendra landschap met woestijntemperaturen. Op die dag kon ik ook daadwerkijk de top van de Kilimanjaro zien. Deze was wel erg ver weg, bovendien werd het klimmen moeilijker omdat de stijlheid toenam en ook de hoogte (van 2700m-3700m) waardoor de O2-concentratie erg afnam (dit was te merken aan de ademhaling). Na 6 uur lopen kwamen we aan bij de Horombo-hutten waar ik na een heerlijke maaltijd lekker lang kon slapen.

Op dag drie moest ik van 3700-4700m klimmen. Tijdens het klimmen werd duidelijk dat steeds meer mensen moeite kregen met de ijle lucht. Ook zag ik tijdens mijn lunch dat een meisje moest overgeven omdat ze hoogteziekte had. Ook ik kreeg het de laatste 2 km naar Kibo hut erg zwaar. Mark moest me letterlijk aan zijn wandelstok omhoog trekken. Eenmaal aangekomen om 3.30pm mochten we een uurtje slapen waarna een diner volgde. Na het diner kregen we nog tot 10.00pm de tijd om te slapen, waarna we moesten opstaan om de klim naar Uhuru peak (5895m) te doen. Gelukkig was mijn kortademigheid afgenomen en doordat we letterlijk met het tempo van een slak naar boven liepen, had ik geen last van kortademigheid. De klim naar Gilmans point( waar over het algemeen bijna de helft van de klimmers het opgeeft) werd zwaar op het moment dat ik het idee dat ik ik doodvroor. Het was -20 graden en de wind ging dwars door mijn jas heen....Bovendien begon de hoogte toch invloed op me te hebben....ik hallucineerde namelijk. Ik was ervan overtuigd dat mijn handen zwartblauw waren geworden en er dus elk moment af konden vallen. Gelukkig was het niet waar, maar ook ik twijfelde of ik na deze 6 uur nog 2 uur door zou lopen naar de echte top. De gids overtuigde me door te vertellen dat ik beter inm beweging kon blijven als ik het zo koud had....Uiteindelijk bereikte ik om 6.15am bij zonsopgang de top van de hoogste vulkaan ter wereld!!

Na de klim volgde de terugreis naar Kibo (in 3 uur deze keer)...ik gleed letterlijk de berg af, waarna ik weer 2 uur mocht slapen voordat de voetreis terug naar Horombo plaatsvond (weer 3 uur). Na een gelukkig vrij lange nacht in Horombo eindigde ik mijn afdaling bij de Marangu gate op 12.00 na een voetreis van 6 uur die werkelijk waar erg pijnlijk was voor mijn tenen!

Vandaag rust ik lekker uit....en morgen begint mijn 5-daagse safari in Tarangire, Manyara, Serengeti en Ngorongoro!

Liefs...

Reacties

Reacties

Matt

Wajo dat klinkt als iets anders dan een alp van 3000 meter beklimmen. Wat ik niet begrijp is hoe je het de eerste nacht zo koud kon hebben en de dagen erop niet meer, terwijl het toch kouder wordt wanneer je hoger komt? -20 op de top is wel echt heel koud trouwens!

Jac

Whajooo, dat klinkt extreem!
Das nog es een dame met pit :) klinkt wat minderleuk van dat hallucineren enzo, maar in ieder geval had je wel goedkope drugs op die manier ;-) ahummmm

Tof joh al die avonturen die je meemaakt! Geniet er volle hap van en hopelijk zien we je weer in levende lijve terug in het lage nederland ;-) dat komt vast goed, je weet je mannetje wel te staan!

ojah p.s. hoe heet die berg okalweer? valt te overwegen om ok te proberen =-)

Margreet

Wauw respect hoor Deb, echt super dat je dat gedaan hebt!

Dennis

Je bent een toppertje! ;-)

Hendrik

Lekker bezig Deb!

Oma Kruft

Onvoorstelbaar .!!! Je overtreft de hele familie,zelfs je Oma en ik dacht dat ik ook wel het een en ander ondernomen had.Ik hoop dat je op die safarie je voetjes wat kunt ontzien of is dat ook weer veel lopen ? Geniet ze .

Astrid

Wauw wat goed van je deb! Heel cool! Veel plezier op je safari, maar dat gaat ongetwijfeld helemaal goedkomen (zou best nog een keer willen, ben stiekem wel een beetje jaloers..;) )

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!