Deborah in Afrika

Een nieuw verhaaltje met hopelijk meer blijheid

Beste lezers.

Het is weer zo'n dag. Een dag waarop ik me voorneem om nu toch echt om 5.00 op te staan om een lekker rondje te hardlopen op mijn nieuwe nepnikes.Tot mijn wekker om 5.00 rinkelt en ik mij zeeeeer moe voel. Geen discipline, nog steeds niet. Morgen maar weer proberen. Ik heb sowieso beloofd om morgen met de jongens uit het hostel een potje te gaan voetballen om 6.00, dus dat ene uurtje eerder maakt dan ook geen bal meer uit.

Zo kwam het dus dat ik pas om 10.00 mijn bed uitrolde. Lekker laat begin ik aan het schrijven van mijn paper. Er is geen antenatale zorg vandaag, dus lekker om mijn gemak kan ik typen en internetten. Gisteren heb ik trouwens helemaal niets productiefs gedaan! Het is tijd voor het verlengen van mijn visum hier dus ging ik vol goede moed op weg naar Adum met mijn geliefde Roos. De dag ervoor hadden we al wat tips gekregen van een Nederlands meisje dat getrouwd is met een Ghanees dat het het slimst is om gewoon op te schrijven dat je je visum verlengd vanwege toeristische redenen. Roos heeft wel naar dat advies geluisterd, ik niet. Mijn eerlijkheid werd afgestraft; zonder visumverlenging werd ik weggestuurd. Pas met een aantal invitationletters zou ik mogen terugkomen. Helaas is mijn begeleider nu in Nederland dus ik moet wachten tot volgende week vrijdag. Spannende tijden dus hier. Misschien zit ik over 2 weken wel illegaal in dit land.

Wat ook zo is, het schijnt dat ze je nooit langer dan 6 maanden in het land laten. Ik moet dus verplicht het land uit tussendoor en een re-entry visum aanvragen in Burkina Faso. Op zich niet zo heel erg om wat andere landen te zien. Ik ga er waarschijnlijk dan maar een rondreisje van maken:

Kumasi- Wa- Lawra- Hamale- Bobo (Burkina) - Ouagadougou (Burkina) - Tamale- Mole National Parc/ Labaranga - Kumasi. Gaat me ongeveer 10 dagen kosten, en mijn inmiddels ver weggezakte kennis van de Franse taal komt dan weer goed van pas.

Binnenkort hoop ik ook de andere kant op te gaan. Een bezoekje aan Lome en de hoofdstad van Benin in een tijdsbestek van 4 of 5 dagen. Haha, dan sta ik weer voor op Matthias qua percentage bezochte landen in de wereld....

Op de site hebben jullie al wat foto's zien verschijnen van Elmina/Cape Coast/ Kakum national Parc, volgens mij heb ik er redelijk wat bijschriften bij gezet dus hoef ik niet helemaal opnieuw alle verhalen te vertellen. Het komt er op neer dat het heel erg leuk was!

Mijn onderzoek gaan trouwens heel goed! Wel iets minder snel dan eerst, maar ik verwacht wel dat ik het ga redden in de resterende tijd.

Ik ben trouwens uitgenodigd om mee te doen aan een zwemcompetitie de komende maand om mee te strijden voor 100m schoolslag. Ik heb echt een geweldige trainer hier (of het komt omdat de gemiddelde Ghanees niet zo hard zwemt) maar tegenwoordig zijn er nog maar 2 mannen sneller..

Ik hoorde dat het bij jullie inmiddels wat warmer is geworden, zelfs tropische regenbuien...Nounou. Hier is inmiddels de Harmattan gearriveerd (Saharazand in de lucht). Beetje raar, want normaal gesproken vindt dat plaats in december en januari en eind maart/ begin april begint het regenseizoen. Laten we hopen dat het wel gaat regenen binnenkort, want anders wordt het wat minder vaak douchen en nog vaker stroomstoringen!

Liefs,

Deb

Reacties

Reacties

rebje

wat een leuk verhaal weer :).
ik mis je wel hoor maar vind het altijd weer leuk om te lezen wat je meemaakt.
hoop je snel weer eens te spreken op msn/ skype.
een fijne tijd daar
hou van je !!!

Mat

Wacht maar...

Oja potdokke we moeten nu echt een keer skypen! Leuk verhaal weer!

jeanine

He deborah,

Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt, maar het klinkt alsof het met name fun is.
Wat me ook leuk lijkt om van je te horen:
Wat ben je aan het onderzoeken en wat moet je er voor doen. Wat zijn de meest opvallende verschillen in de gezondheids zorg. Wat zijn de ervaringen en/of inboorlingen kennis, die jou straks als arts verrijken? Hoe is de verpleegkundige zorg geregeld? Moeten de patienten ook hun eigen beddengoed en eten verzorgen? Wie betaalt de zorg.
Wordt er ook ontwikkelingswerk gedaan? Ben je al eens op een schooltje gaan kijken?
Zomaar wat dingen die mij boeien en wat leuk zou zijn als je daar iets over kan vertellen.
Verder gaat het hier goed. Tom mag morgen afzwemmen voor zijn C. Ze hadden mooie rapporten. Timo is weer lekker druk, as usual. Ik werk op het CB, bij Timo, ben bezig met pianoles en Italiaans, kortom we vullen onze dagen.
Genieten van de lente, de vogels en het zonnetje.

Hartelijke groeten en liefs, Jeanine

Deborah van Middendorp

Poeh, wat een vragen allemaal!
1. Wat ben ik aan onderzoeken? Het verschil in PIH prevalentie in landelijk en stedelijk gebied, en ik probeer een indruk te krijgen wat de kenmerken zijn van de zwangeren met verhoogde bloeddruk.
2. Wat moet ik ervoor doen? Ik neem bij elke zwangere van meer dan 20 weken 3 maal de bloeddruk af, het gewicht, lengte (voor BMI) en daarbij een vragenlijst van 6 kantjes over socio-economische status/leefstijl en medische geschiedenis.
3. Wat zijn de belangrijkste verschillen? Tot nu toe valt mij op dat er een soort van lopende band systeem is. Een groep wacht eerst op het innemen van zorgverzekeringskaarten, dan gaan ze naar het wegen, dan naar de lengte, enz enz. Er wordt dus niet zo als in NL apart tijd genomen voor een patient. Ook viel mij op toen ik met Jacob naar het ziekenhuis ging (hij had malaria) dat de arts niet naar buiten komt om je op te halen, maar er klinkt een belletje als je naar binnen kan lopen. Ik weet eerlijk gezegd verder niet zo veel over het reilen en zeilen in het ziekenhuis wat betreft verpleging enz. Dit hoop ik tijdens mijn klinische stage uit te vinden.
4. opvallend: Ghanezen stappen over het algemeen heel snel naar de dokter. Ook als ze zelf wel weten welke medicatie ze nodig hebben. Omdat medicatie alleen verzekerd is als ze een dokter bezocht hebben ontstaat er een soort van overflow aan onzinnige consultaties.
5. Zorg wordt momenteel betaald door de overheid voor een groot deel. Ghanezen kunnen tegen een relatief laag tarief een zorgverzekering afsluiten. Nu heb ik wel gehoord dat de Maternale zorg uit het pakket gaat vanwege bezuinigingen, en dat terwijl het een must is dat de moedersterfte hier omlaag gaat. (momenteel 545 op de 100.000 zwangeren overlijdt).
6. in Kumasi wordt een hoop ontwikkelingswerk gedaan, vooral in weeshuizen. Er is een ware overvloed aan vrijwilligers hier. Er was bijvoorbeeld een verpleegkundige uit de Gelderse Vallei hier om vrijwilligerswerk in het ziekenhuis te doen. Het vervelende voor haar was alleen dat ze echt helemaal niet nodig was (er zijn namelijk gemiddeld 20 nurse-students per afdeling!)
7. Ik heb nog niet bij een school gekeken, maar dat is ook niet hekemaal mijn interessegebied. Ik hoop binnenkort naar Nkoranza te gaan. hier is een ontwikkelingsproject opgezet door een NL-arts voor gehandicapte kinderen. Lijkt me wel interessant om te zien.
8. Ik heb verder geen idee in hoeverre deze stage mij als arts zou verrijken. Daar kom ik in juni-juli wel achter!
Mooi om te horen dat het goed gaat met jullie! Hoop dat mijn oom zich niet overwerkt! En anders weten jullie een leuk chill adresje in Ghana he?;) Is Italiaans niet moeilijk? Ik moet zeggen dat ik Spaans al niet echt vind meevallen...

Genietse+knuffel aan mijn lieve neef en nichtje

Matthias

Dat is bijna een blog in een blog, interessante weetjes sowieso. Gaat zo'n onderzoek nou niet enorm vervelen op den duur?

@Jeanine, zodra jullie overwerkt zijn weet ik ook nog een paar mooie bestemmingen in de regio, Zonder TIA bijeffecten ;)

KTZ

Lieve Debbie, wat hadden we nou afgesproken met dat positieve verhaal?!! als ik niet beter zou weten zou ik bijna denken dat je hier een ontzettende rottijd hebt ;)

Maar gelukkig hebben we dat niet he!!
En het gaat helemaal goed komen met je onderzoek dat weet ik zeker, je bent supergoed bezig..

knuffel!

KTZ

En niet eens vermelden dat we KOFI ANNAN ontmoet hebben.....tssssj

KTZ

Volgende keer mogen de titel en de inhoud van je verhaal wel wat meer overeenkomen :P

jeanine

Leuk om te lezen, begrijp dat je in juni-juli in de kliniek gaat?
Hoe was pasen?
Wij hebben een mooie doopdienst van je zus en nicht meegemaakt. Echt een feestje.
Tweede paasdag hebben we een muur van ons huis grijs geverfd. echt heel anders, maar erg leuk geworden...
Vandaag is het hier stralend weer, dus ik ga er maar vanuit dat het nu toch echt lente wordt. Jij ziet er lekker bruin uit op die foto's.
De nieuwste rage is wave boarden. Tom heeft er een bij Timo losgepeuterd voor zijn Cdiploma en oefent. Ik natuurlijk ook een beetje. Erg grappig, soort skate board maar dan op twee wielen. Maar zal nog wel nodig zijn om beetje door te oefenen.
Nou ben je weer een beetje bij.
Liefs uit voorthuizen

Mandy

Heeej Deb!

Net even rustig je site zitten bekijken; leuk! De fried rice met visje kwam me al bekend voor; haha! Prefereer momenteel toch onze eigen kookkunsten..

Benieuwd naar je volgende verhaal!

Liefs vanuit onze stoffige office,

Mandy

Mandy

Heeej Deb!

De foto'tjes zijn wel vernieuwd maar nog geen nieuwe sensationele stories...?
Ik blijf je volgen hor!

Liefs en tot snel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!